Aan de slag met trends?

Voorkom deze valkuilen

Trends zijn toffe inspiratie, maar wil je ze gaan toepassen dan komt er meer bij kijken dan ‘gewoon doen’. Waar kun je beter voor waken? We geven 4 valkuilen en vertellen hoe je er niet invalt maar overheen springt.

Valkuil 1

Trends klakkeloos overnemen

Soms lijkt het alsof er maar één weg is naar innovatie. Dat is niet zo. Ga je innoveren, dan zijn er mogelijkheden te over. Je hoeft een trend dus niet exact hetzelfde toe te passen als dat ene bedrijf. Past de trend bij jouw doelgroep, jouw bedrijf en binnen jouw strategie? Denk na, test, overweeg en streep weg.

Valkuil 2

Alle trends tegelijk toepassen

Succes is niet: alle trends onmiddellijk toepassen. Succes zit in het adequaat omzetten van inspiratie naar concrete acties. Gelukkig valt het toepassen van trends te leren. Dat kan via vallen en opstaan of juist door een opleiding te gaan volgen. Focus op de trend die het beste past binnen je strategie.

Valkuil 3

Blinde vlekken en ingesleten gewoontes niet kennen

Wil je een trend toepassen, heb dan blinde vlekken en ingesleten gewoontes helder. Ingesleten gewoontes kunnen ervoor zorgen dat je een trend meteen de deur wijst, omdat die bijvoorbeeld toch niet past bij jullie manier van werken. Maar misschien is die manier van werken wel toe aan een vernieuwing? Vraag om een frisse blik van je collega of vakgenoot. Het helpt ook om met meerdere personen te werken aan de toepassing van een trend.

Valkuil 4

Starten zonder doel

Heb je een trend op het oog die je wilt toepassen? Doe wat research en maak vervolgens een plan. Dat hoeft geen boekwerk te zijn. Het hoeft ook niet perfect. Het is alleen niet efficiënt om zomaar te beginnen. Want waar ga je naartoe zonder doel? Een plan opstellen voorkomt dat je straks pleisters moet plakken. Maak dus een marketingplan en -strategie en zet een target.

image

Valkuilen voorkomen? Wij helpen graag. Laat hier een bericht achter of neem contact met ons op.

image

MixCom, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl