TREND 6: PERSOONLIJKE BENADERING


Personalisatie 2.0

Klanten continu verrassen, ze content voorschotelen waar ze dolenthousiast van raken en producten aanbieden waar ze precies op zaten te wachten. Klinkt fantastisch, toch? Technologische ontwikkelingen maken persoonlijke benadering steeds makkelijker. Wat kun je in 2020 met deze trend?

Klanten zijn net als vrienden: het liefst bouw je een mooie relatie met ze op en bind je ze aan je tot sint-juttemis. Maar dat gebeurt niet in een vingerknip. Creëer je als bedrijf waarde voor de klant, dan bouw je langzaamaan loyaliteit op. Dit zorgt voor nog meer waarde en uiteindelijk ook voor meer winst en groei.

De manier om aan klantrelaties te werken en je diensten te vermarkten, is aan verandering onderhevig. Consumenten worden overspoeld met een tsunami aan content. Hoe kun je de aandacht van je doelgroep trekken en vasthouden? Onder andere door relevante en gepersonaliseerde content aan te bieden waar klanten ook echt iets aan hebben. Het draait niet meer om het product, maar om de beleving van de klant. De consument heeft de broek aan en een persoonlijke aanpak is essentieel.

Twee voorbeelden

1. Persoonlijke benadering door data

Hoe meer er bekend is over de ontvanger, hoe relevanter en dus effectiever je boodschap is. Verzamel je als bedrijf data van bezoekers, dan kun je die gebruiken om de juiste informatie aan te bieden. Er zijn systemen zoals BlueConic en Hubspot die real-time alle data van jouw klanten kunnen opvangen. Hiermee krijg je een 360-graden klantprofiel. Die kun je inzetten voor jouw marketing.

2. Print als cadeau

Mailboxen puilen uit van de nieuwsbrieven en als je op internet zoekt, vind je tientallen websites over bepaalde thema’s. Door die overdaad aan online content, kan print een manier zijn om op te vallen. Een kwalitatieve en persoonlijke print-uiting trekt ineens weer de aandacht op een bureautafel. Dus ga aan de slag met een gaaf magazine of maak een toffe poster.

Toffe voorbeelden

Samsung

Samsung spreekt de kijker van de video aan bij naam en de activiteiten in de video zijn aangepast op de interesses van de ontvanger. Leuk en effectief. De gepersonaliseerde video werd namelijk 56% meer geopend dan dezelfde niet-gepersonaliseerde video. Vanuit de e-mail werd er 386% meer doorgeklikt naar de landingspagina. Mooie resultaten!

Kinderboek & Oskar

Wij raakten geïnspireerd door dit kinderboek. Waarbij niet alleen de naam gepersonaliseerd is, maar de hele reis in het boekje over de letters van de naam gaan. Daarnaast kun je ook nog zelf een poppetje kiezen en het voorwoord schrijven.

Hoe pas je de trend toe?

Hoe kun je als bedrijf starten met persoonlijke benadering en meteen meters maken? Wij geven vier tips:

  1. Vervang bulkmails door gepersonaliseerde mailingen. Kijk hoe je data van klanten op kunt vangen. Begin met het verzamelen van simpele gegevens, zoals voor- en achternaam. Maak je een mailing, dan kun je klanten persoonlijk toespreken. De volgende stap is om te kijken op welke artikelen klanten klikken en daar vervolgens een follow-up over te maken.
  2. Leer de klant kennen voordat de concurrent dit doet. Als je als bedrijf betrokken bent bij de klant, is de kans groot dat de klant ook openstaat voor een product of dienst. Doe doelgroeponderzoek, ga bij klanten langs of bel ze op.
  3. Houd personalisatietrends binnen de e-commerce in de gaten. Hoe meer je betrokken bent bij de klant, hoe hoger de kijkcijfers of hoe voller de winkelwagens. Denk bijvoorbeeld aan videomarketing en social commerce.
  4. Vraag niet te veel in formulieren en enquêtes, want dan kun je klanten verliezen. Kan het de klant echt helpen en maak je dat goed duidelijk? Dan kan het meestal geen kwaad om jouw doelgroep vragen te stellen.
image

Reageren of kunnen wij helpen? Laat hier een bericht achter of neem contact met ons op.

image

MixCom, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl