TREND 5: MULTI-CONTENT


Recyclen als een pro

Goede content verstevigt relaties, draagt bij aan naamsbekendheid en aan een positieve reputatie. Het mooie: daar is niet altijd spiksplinternieuwe content voor nodig. Recyclen gaat verder dan je keukenkastjes en kledingrek: ook informatie kun je recyclen. En dat gaan we in 2020 steeds meer doen. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Bedrijven maken ontzettend veel waardevolle content. Maar zeg eens eerlijk: hoeveel van die content krijgt een tweede, derde of vierde leven? Veel informatie is geschikt om meerdere keren te gebruiken. Zo doet die ene tekst het misschien wel hartstikke goed als video, of kun je van alle content over een bepaald thema wel een gave podcast maken.

Hoe pas je deze trend toe?

Veel bedrijven hebben inmiddels veel content. En dat zorgt vroeg of laat veelal voor dit herkenbare probleem: de content staat overal en nergens. Je verzuipt in de artikelen, stukken, dossiers, blogs en posts. Content is king, contentchaos is … chaos. Om content te kunnen creëren voor meerdere kanalen, is het zaak om je content systematisch en blijvend te structureren. Zo zorg je ervoor dat oude content makkelijk oproepbaar is.

5 tips voor je multi-content

Is bovenstaande herkenbaar? Deze tips helpen je om op een gestructureerde manier content te recyclen:

  1. Begin altijd met het maken van een contentstrategie. Wat is het doel? Wie wil je bereiken? Denk goed na over welke doelgroepen via welke platformen te bereiken zijn.
  2. Maak gebruik van een contentplanner. Dit helpt je om vooraf beter te bedenken welk stukje content wanneer gebruikt kan worden en op welk kanaal. Ineens kun je die leuke blog ook gebruiken voor vier nieuwe socialemedia-berichten.
  3. Zoek naar een goede aanhaakkalender online. Online zijn er veel aanhaakkalenders te vinden. Vaak zijn er thema’s die passen bij een bijzondere dag in het jaar; op een aanhaakkalender staan deze dagen bij elkaar. Je hebt vast al content liggen die past bij een paar van dit soort bijzondere dagen.
  4. Inventariseer welke content je hebt en welke content nog goed herbruikbaar is. Denk niet alleen aan artikelen en webteksten, maar ook aan uitgebrachte brochures, boeken en nieuwsbrieven. Wellicht is die ene presentatie met wat aanpassingen ook geschikt om te laten zien via LinkedIN. Of kun je dezelfde informatie ook nog op een andere manier gebruiken, bijvoorbeeld in een infographic of vlog.
  5. Is je content één grote chaos? Denk dan eens na over de aanschaf van een tool om je content te beheren. Dit kan veel tijd besparen. MixCom Online ontwikkelde een multiplatform. Dit platform zorgt voor een betere structuur en eenduidig beheer van al je content. Zo is je content makkelijker te vinden, gebruiken en hergebruiken. Weten hoe dit werkt?

Coördineer je content-campagnes

Welke content deel je op welk kanaal? In welke vorm zet je de content: wordt het een geschreven tekst, podcast, video of nog iets anders? Wanneer plaats je het? En welk format is het beste voor welk kanaal? Download hier onze gratis contentkalender om je eigen campagnes te coördineren.


image

Content maken, content beheren – we zijn van alle markten thuis. Laat hier weten waar je naar op zoek bent.

image

MixCom, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl