TREND 1: STORYTELLING


De kracht van een goed verhaal

“Mijn eerste keer?” herhaalt de man mijn vraag. “Oh, die weet ik nog als de dag van gisteren. Ik keek er lang naar uit, voelde mijn hart kloppen in mijn keel en had kriebels in mijn buik. Ik was 32, dus het mocht wel eens gebeuren. Jammer van dat ene moment …”

Ben je nog aan het lezen? Misschien is het dan tijd om mijn excuses aan te bieden. Ten minste, ik denk dat dat nodig is. Dit verhaal is geen roman en die eerste keer … Daar kom ik later nog even op terug. Laat ik voor de verandering beginnen bij het begin.

We, ik als redacteur en mijn collega als manager, zitten aan tafel met twee mensen van een ambitieus, duurzaam bedrijf. Voor een oriënterend gesprek. ‘We willen verhalende content’, mailden ze eerder die maand. ‘Dan ben ik benieuwd waarom’, antwoordde ik, ‘laten we een afspraak maken.’ En daar zitten we dan, in een kantoorruimte met glazen wanden - zodat iedereen buiten de ruimte ook weet dat de kamer in gebruik is.

“Wie zijn jullie als merk?” vraag ik. De twee mensen die tegenover me zitten wisselen een korte blik uit, waarna de een begint te vertellen. Over de startfase, het beginnersgeluk, de tegenslagen, het geweldige teamuitje en de ambitie om het merk uit te bouwen. Het woord naamsbekendheid valt. We praten verder over de kansen van storytelling voor een bedrijf. Deze mensen hebben het in de smiezen: in 2020 kun je er als bedrijf niet omheen om opnieuw over je producten na te gaan denken.

“Die eerste keer een productprijs winnen, was fantastisch”, vertelt de man. “Maar het is geen 2006 meer, het is 2020. Er zijn meer concurrenten, meer manieren om je product onder de mensen te brengen. Om weer zo’n prijs te winnen, moeten we het anders aanpakken. Laten zien wie we zijn. Anno 2020. En dat vraagt om storytelling.”


Zijn collega grapt: “Laten we ‘dat ene moment’ dan ook beter doen.” Ik kijk ze vragend aan. “Die eerste keer was gaaf, behalve dus dat ene moment. Toen ik op het podium mocht komen, bleef mijn schoen haken bij het trapje. Maar goed, ik had wel meteen een aanhaker om mijn verhaal leuk te beginnen.” Ik lach. “Zo zie je maar: overal liggen verhalen voor het oprapen. Je moet ze alleen zien en ze moeten bij jou passen.’

Toffe voorbeelden

Volkskrant en Submarine

Dit storytelling-verhaal bestaat uit prachtige tekeningen, foto’s en audiovisueleverhalen. Met Refugee Republic beleeft de lezer het alledaagse leven in een Koerdisch vluchtelingenkamp.

Interpolis

Deze video van Interpolis gaat over het effect van appen achter het stuur. Hij ging viraal en dat vinden we niet gek: de spanningsopbouw is goed en je voelt je verbonden met de personages.


Tony’s Chocolonely

Ook bij storytelling werkt ‘kort maar krachtig’, bewijst Tony’s Chocolonely met hun verhaal over het ontstaan van hun chocolade.



Wat zijn de mogelijkheden van storytelling?

Mensen kopen geen producten meer, maar emoties, belevingen. Oftewel: de informatiebehoefte staat boven de promotieboodschap. Aan jou dus de taak om een verhaal te vertellen en de klant te helpen de essentie van het product te ervaren. Dat kan bijvoorbeeld met visuele storytelling, een tekstueel verhaal of een toffe animatie als advertentie. Goede storytelling zorgt voor openheid, vertrouwen en verbondenheid. Vertel niet wat je te bieden hebt, maar waarom. Dat is het startpunt voor mooie, echte verhalen.

image

Wil jij ook je merk neerzetten met storytelling? Onze redactie helpt je graag. Laat hier je gegevens achter.

image

MixCom, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl