TREND 4: PREMIUM CONTENT

Wat is de waarde van je content?


Leesduur: 4 minuten


Podcasts, webinars en e-books door bedrijven - je ziet het steeds vaker. In 2021 ga je dit nóg meer zien. Wat ook steeds vaker voorkomt, is dat je voor deze content moet betalen. Maar hoe krijg je je doelgroep zover dat ze voor deze premium content iets teruggeven? Dat leggen wij je uit.

1. Toepassen in je marketingstrategie

Contentmarketing is een hele belangrijke marketingstrategie geworden. De meeste content die marketeers maken - zoals blogposts, tips, artikelen en video's - zijn gratis. Gebruik je contentmarketing om leads en verkopen te genereren, dan is premium content ideaal. Premium content is unieke informatie van hoge waarde voor je klanten en prospects. Als deze originele informatie kwalitatief goed is, zijn de bezoekers van je website bereid om hun contactgegevens of een kleine bijdrage te geven om het te kunnen bekijken. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om deze content gratis te publiceren. De keuze die je hierbij maakt, ligt aan het doel van je contentstrategie. Wil je je merkimago of merkvoorkeur versterken? Dan is het gratis beschikbaar stellen van premium content een goed idee.

Wat moet premium content bieden?

  • Het is direct relevant voor de business van je (potentiële) klanten
  • Het biedt begeleiding bij een belangrijke kwestie of uitdaging
  • Het beantwoordt vragen, geeft advies of deelt kennis

Vormen van premium content

  • e-book
  • white paper
  • webinar
  • infographic
  • blog
  • podcast
  • video
  • website artikelen
  • case studies

Premium content maken: 7 tips voor succes

  1. Bedenk een pakkende titel. Je hebt maar een paar seconden om iemands aandacht te trekken. Houd het daarom kort en bondig, maar wel pakkend.
  2. Ontwerp een kleurrijke, visueel interessante omslag. De titel moet in een oogopslag gemakkelijk te lezen zijn en het ontwerp moet goed werken als thumbnail.
  3. Maak het goed zichtbaar. Je premium content moet direct herkenbaar zijn als iets dat uit jouw organisatie komt. Maak het goed zichtbaar en integreer het ontwerp met je andere marketingmateriaal.
  4. Gebruik feiten. Gebruik origineel of extern onderzoek en statistieken om het belang of de impact van het probleem te karakteriseren en/of je punten te bewijzen. Zorg ervoor dat je de bronnen vermeldt.
  5. Voeg praktijkvoorbeelden of casestudy's toe. Laat zien hoe jouw bedrijf klanten heeft geholpen deze uitdaging aan te gaan.
  6. Wees visueel. Gebruik diagrammen, illustraties, foto's of andere beelden om punten, processen en onderwerpen uit te leggen.
  7. Laat de auteurs zien. Voeg foto's en korte biografieën van auteurs toe om hun referenties en de positie van jouw bedrijf als autoriteit over het onderwerp duidelijk te maken.

2. Het afschermen van je premium content

Voor wat hoort wat. Daarom is het gebruiken van een paywall één van de manieren om premium content af te schermen.

Hard paywall

Geeft meestal alleen de titel van een artikel en een paar inleidende alinea's weer voordat de lezer wordt gevraagd te betalen. Een hard paywall komt vaak voor bij professionele en financiële artikelen. Hierbij kan ook een leadgeneratie formulier worden toegepast.

Metered paywall

Geeft de gebruiker een gelimiteerde toegang tot bijvoorbeeld vijf artikelen waarna de paywall tevoorschijn komt.

Freemium

Voor publicaties die een kleiner publiek targeten, is een freemium-model een goede optie. Hierin worden gratis en premium content naast elkaar aangeboden. In dit model bepaal je de toegang naar type inhoud, niet naar aantal bezoeken.

Benieuwd hoe zo’n paywall toegepast wordt in de praktijk? Bekijk hier een opname van de door ons ontwikkelde website nursing.nl, waar het freemium model wordt toegepast.

Tip: adverteren bij premium content

Past premium content niet bij jouw bedrijf of merk? Kijk dan of je kunt adverteren bij merken die premium content wel goed kunnen neerzetten. De merkbeleving van advertenties op een site waar premium content staat, wordt automatisch als hoger gewaardeerd.


Deel dit artikel


Meer weten over het maken van premium content? Wij helpen je graag verder! Bel 038 303 10 50 of laat hier je gegevens achter.

MixCom digital & print creatives, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl