TREND 6: NEUROMARKETING

Houd dit in je achter­hoofd


Leesduur: 5 minuten


Het winnen van de strijd om aandacht lijkt soms onmogelijk. De truc zit hem niet in schreeuwende campagnes of lokkende video’s, maar het onbewust beïnvloeden van het brein van je potentiële klant. Doe je dat goed? Dan ben je binnen!

Neuromarketing kun je op veel verschillende manieren inzetten. Om je een beeld te geven van de voordelen van neuromarketing, geven we een aantal praktijkvoorbeelden:

Neuromarketing in de praktijk

Verpakkingen

Een goed voorbeeld is de verpakking van de frisdrankgigant Fanta. De nieuwe flessen hebben een ‘verdraaide vorm’, waardoor alle fruitige smaken er als het ware worden uitgeknepen. Door de asymmetrische fles en het nieuwe logo, trekt het de aandacht van klanten en gooien ze het eerder in hun boodschappenmandje. De jaarlijkse omzet van Fanta steeg hierdoor van 4,45% naar 9,12%. Een verpakkingstopper dus!

Commercials: onderzoek naar beleving

Om de effectiviteit van een tv-commercial of een online reclame te kunnen voorspellen, is het ontzettend belangrijk om te ontdekken wat er schuilgaat achter bewuste gedachten en gevoelens. En dat is exact de meerwaarde van EEG. EEG(techniek van het meten van breinactiviteit) meet namelijk op de seconde nauwkeurig hoeveel positieve emotie, aandacht, verwarring en moeite mensen ervaren bij het zien van je reclame, website of commercial. Door middel van EEG en eye tracking onderzoek, kun je de beleving van de kijker/lezer meten. Uit deze onderzoeken blijkt dat er bepaalde onderdelen van bijvoorbeeld een reclame of een website positieve verlangens oproepen, terwijl andere onderdelen juist slecht verwerkt worden door het brein. Interessant!

Unravel Research doet veel verschillende onderzoeken naar de effectiviteit van tv- en online commercials. Op hun YouTube kanaal leggen ze uit hoe ze dat doen.

Geluid als herkenning

Al jaren wordt geluid gebruikt bij marketingactiviteiten. Sinds kort wordt het pas bewust toegepast en heeft het dan ook een naam gekregen: sonic branding. Hiermee wordt het associëren van een bepaald geluid of muzieknummer met een merk bedoeld. Dat sonic branding onder neuromarketing valt, komt omdat het merk door de audio onbewust beter blijft hangen. Dit kan sterk bijdragen aan de merkherkenning en -beleving.

Quiz: welke merken herken jij uit de volgende geluidsfragmenten?

Fragment 1

Fragment 2

Fragment 3

Fragment 4

Fragment 5

Hoeveel fragmenten herken je? Bekijk hier de antwoorden.

Pas deze neuro-tips toe in jouw design

Tip 1: Kies je kleur

Kleuren hebben grote invloed op hoe je iets ervaart. Zo kunnen ze bepaalde emoties oproepen en zo je merk versterken. Denk daarom goed na over welke kleuren je kiest.

Tip 2: Verhoog de leesbaarheid

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord dat het lettertype dat je kiest invloed heeft op de leesbaarheid en het begrip van je design. Door het juiste gebruik van fonts kun de manier waarop gebruikers met je website omgaan beïnvloeden. Kies daarom voor een goed leesbaar font. Schreefloze letters zijn beter leesbaar dan schreefletters. Bekende schreeflozen lettertypen zijn Helvetica, Arial en Verdana. Ook zijn vette letters over het algemeen beter te lezen. Let ook op het contrast. Te weinig contrast tussen letter en achtergrond is één van de belangrijkste klachten van slechtzienden en ouderen over leesbaarheid.

Tip 3: Vermijd informatie overload

Probeer de hoeveelheid informatie die je je lezer geeft te verminderen. Geef prioriteit aan de informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken. Alle extra info kun je later geven wanneer ze een lead of klant zijn. Door animaties en simpele afbeeldingen toe te voegen aan je design, maak je het verwerken van informatie makkelijker.


Deel dit artikel


Kun wij je helpen? Bel 038 303 10 50 of laat hier je gegevens achter.

MixCom digital & print creatives, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl