TREND 1: MOTION DESIGN

Beweging trekt aandacht


Leesduur: 4 minuten


Stijlvol aandacht vragen, zo zou je motion design kunnen omschrijven. Zagen we het vroeger alleen nog in de filmwereld, nu wordt het steeds vaker ingezet bij webdesign, advertenties en social media. Motion design heeft namelijk een grote invloed op de user experience. Maar hoe en wanneer gebruik je het?

Motion design is het gebruik van bewegend beeld in je ontwerp, vaak in de vorm van een animatie. Het kan de oplossing zijn om het statische ontwerp van je website aantrekkelijker te maken of de aandacht te trekken op social media. Ook geeft het de boodschap die je wilt overbrengen extra kracht.

Waarom motion design?

  • Motion graphics maken je herkenbaar. Met motion graphics kun je de huisstijl van je bedrijf accentueren.
  • Het maakt een complexe boodschap begrijpelijk. Door iets visueel uit te beelden wordt de boodschap een stuk duidelijker.
  • Het is veelzijdig. Met motion design kun je alle kanten op. Zo kun je kiezen voor een 2D- of 3D-stijl of een zakelijke, realistische of cartoonachtige stijl.

Het toepassen van motion design kan op veel verschillende manieren. In 2021 gaan we dit steeds meer zien:

1.1 Toon je verhaal

Laten we eerlijk zijn; er zijn weinig mensen die nog naar een ‘over ons-pagina’ navigeren. Maar wat is dan een goede manier om je merkverhaal te vertellen? Met een animatie! Een geanimeerd merkverhaal laat op een creatieve manier zien waar je als bedrijf voor staat. Het handige is dat je deze content makkelijk kunt hergebruiken. Deel het bijvoorbeeld op social media, verwerk het in een digitale nieuwsbrief of plaats het op je website. Het is hét visitekaartje van je merk. Kijk maar naar deze voorbeelden:

1.2 Geanimeerde logo's

Een geanimeerd logo ziet er natuurlijk mooi uit, maar wat zijn de voordelen? Veel bedrijven hebben vergelijkbare logo’s. Met een geanimeerd logo kun je je onderscheiden. Je trekt hiermee niet alleen (potentiële) klanten aan, maar zorgt er ook voor dat mensen je merk onthouden. Een animatie blijft immers beter hangen. Daarnaast kun je met een geanimeerd logo de kenmerken van je merk benadrukken door een kort verhaal te vertellen met een paar bewegingen en effecten. Hieronder twee voorbeelden die wij ontwikkeld hebben.

1.3 Houd betrokkenheid vast

We zijn tegenwoordig gewend om weinig moeite te hoeven doen om snel informatie te krijgen. De informatie­verwerking van een gemiddeld persoon is dan ook een stuk beter na het zien van een video. Wat een artikel in een tekst van 1500 woorden uitlegt, kan in een animatie in minder dan 15 seconden. Daarom scoren geanimeerde social media posts en advertenties ook veel beter. Animaties slagen erin om langer de aandacht van de kijker vast te houden dan wanneer je naar statisch beeld of alleen een tekstbericht kijkt.

Hoe vaak klik jij weg als een website niet snel laadt? Zo’n 40% van de websitebezoekers verlaat je site binnen 3 seconden als deze niet wil laden. Het gebruiken van een pre-loader is een simpele manier om je bounce rate te verlagen. Een pre-loader is een animatie die op een leuke manier laat zien dat de website nog aan het laden is.

Voorbeelden van pre-loaders:

Mogelijkheden voor dynamisch adverteren

  • Digitale advertenties: gebruik van bewegende beelden in online video's, tv-commercials en reclameborden om producten onder de aandacht te brengen
  • Promo video's: alle soorten redactionele of advertorial video's, zoals virale video's, casestudy's en gebruikersrecensies
  • Uitlegvideo's: de meeste mensen gebruiken bewegende beelden in uitlegvideo's. Denk aan uitleg van nieuwe producten of diensten, bedrijfsprocessen en tutorials

Deel dit artikel


Ook je communicatie-uitingen laten bewegen? Wij helpen je graag verder! Bel 038 303 10 50 of laat hier je gegevens achter.

MixCom digital & print creatives, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl