TREND 2: LIVE STREAMEN

Ben jij al live?


Leesduur: 3 minuten


Door het coronavirus is het weekend niet meer wat het was. Daarom proberen we massaal op een creatieve manier verbinding te zoeken. De oplossing om zonder events, beurzen en trainingen wél je doelgroep te bereiken? Livestreamen.

2.1 Livestream groeit enorm en daarmee ook jouw bereik

Als je wordt gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven en afstand te houden, wordt je laptop of mobiele apparaat ineens je beste vriend. Dit verklaart waarom de streaming consumptie van februari tot maart 2020 met 73% is gestegen. Alleen Facebook zag al een toename van 50% in het aantal gebruikers dat in deze periode naar livestreams keek, van kooklessen tot tips voor thuiswerkers.

Interactie met je publiek

Met een live video kijkt je publiek live mee en hebben zij de mogelijkheid om in real time te reageren. De kans dat ze op een livestream reageren is tien keer zo groot dan bij een geregistreerde video. Voor je marketingstrategie is interactie heel waardevol: je leert zo je publiek en hun wensen beter kennen.

Let op! Bij slechte kwaliteit van een video/livestream heb je een grote kans op een negatieve merkperceptie. Zorg dus dat dit tiptop in orde is.

Kies je podium

YouTube, Facebook, Vimeo, Instagram en Twitch hebben allemaal opties om live te streamen. Welk podium past het beste bij jouw bedrijf?

Authenticiteit

In verkooppraatjes trappen mensen niet meer. Ze willen echte verhalen en persoonlijke content waarin ze zich kunnen herkennen. Een live video is een perfecte manier om authentieke content te maken. Denk hierbij aan een live talkshow, het livestreamen van een evenement of een Q&A. Met een livestream kun je op een persoonlijke manier je brand story vertellen en zo een band opbouwen met je publiek.

Wat voor livestream past bij jouw bedrijf?

1. Live interviews

Live interviews geven je de mogelijkheid om de menselijke kant van je bedrijf te laten zien en zo de betrokkenheid te vergroten. Denk aan live interviews met medewerkers of klanten.

2. Kijkje achter de schermen

Een kijkje achter de schermen? Dat wil iedereen wel. Klanten zien vaak alleen de buitenkant van je bedrijf. Laten zien hoe je werkt, vinden ze dan ook reuze interessant.

3. Trainingen en workshops

Als je mensen iets wilt leren, is het geven van online trainingen en workshops een aanrader. Je kunt bijvoorbeeld uitgebreid laten zien hoe je een product moet gebruiken.

4. Vraag en antwoord (Q&A)

Kies een duidelijk onderwerp waar je het over wilt hebben en laat kijkers vragen stellen. Je kunt dit gebruiken om je kennis te delen, maar ook als je merkt dat jouw doelgroep veel vragen heeft over een bepaald onderwerp.

Nog niet overtuigd? Na het lezen van deze cijfers wel:

  • 80% van de mensen bekijkt liever een live video van een merk dan dat hij een blog leest
  • 82% geeft de voorkeur aan een live video van een merk boven berichten op social media
  • Het bekijken van een live video verhoogde de verkoopintentie met 97% en de merkassociatie met 139%
  • 73% van de B2B-bedrijven die live video’s gebruikt, rapporteert positieve resultaten op hun ROI

Deel dit artikel


Wordt het tijd dat jouw design in beweging komt? Wij helpen je graag verder! Bel 038 303 10 50 of laat hier je gegevens achter.

MixCom digital & print creatives, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl