TREND 5: INTERACTIEVE CONTENT

Hoe houd jij de aandacht vast?


Leesduur: 4 minuten


Meer betrokkenheid, bereik én conversies - dat willen we allemaal. Maar hoe bereik je dat? Een slimme manier om dit voor elkaar te krijgen, is met interactieve content. De lezer maakt hierbij actief deel uit van de content door keuzes te maken. Denk aan het maken van een quiz, het reageren op een poll of het bekijken van een infographic. Een creatieve en unieke ervaring.

Steeds vaker wordt er gekozen voor interactieve content. Niet gek, want er worden meer en meer tools ontwikkeld die het toevoegen van interactiviteit in content makkelijker maken. Dit zijn een aantal mogelijkheden en toffe voorbeelden:

5.1 Interactieve Infographic

Infographics zijn één van de meest gebruikte vormen van interactieve content. Het is dan ook dé manier om complexe informatie begrijpelijk te maken. Hoe? Door de lezer de mogelijkheid te geven om op verschillende data te klikken om extra informatie te kunnen bekijken. De aandacht vasthouden is zo een eitje. De interactieve tool van Google: Your Plan, Your Planet, geeft gebruikers tips om de levensduur van spullen te verlengen en stelt innovatieve en eenvoudige manieren voor om je voetafdruk te verkleinen.

5.2 Interactieve video's

Met interactieve video’s zijn er eindeloos veel mogelijkheden. Zo kun je interactieve elementen zoals knoppen, links en formulieren toevoegen tijdens of na een video. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen interactie binnen de video en interactie die linkt naar een externe bron. Met een interactieve video kun je je publiek aanzetten tot conversie, door bijvoorbeeld door te linken naar een aankooppagina of website.

Bekijk hier een stukje van de interactieve video van IKEA, als voorbeeld hoe je interactiviteit kan toepassen:

5.3 Gamificatie

Alle online en offline activiteiten waaraan spelelementen zijn toegevoegd om gedragsverandering te stimuleren of ongewenst gedrag af te remmen, vallen onder gamificatie. Omdat spelletjes er goed in slagen om mensen tot actie aan te zetten, is dit een goede manier om gedrag te veranderen. Een quiz en een poll zijn hier een voorbeeld van.

Wij hebben zelf een tool ontwikkeld om een interactieve test toe te voegen aan een website. Deze kun je bijvoorbeeld koppelen aan je webshop, zodat klanten automatisch producten te zien krijgen die voor hen geschikt zijn. Superhandig!

In deze preview zie je een demo-setup van de tool:

Wil je ook zo’n tool voor jouw website? Neem dan contact met ons op.

5.4 Kinetic e-mail

De concurrentie om aandacht is tegenwoordig moordend. Daarom telt alles wat je kunt doen om je te onderscheiden van de massa. Als het om e-mail gaat, geldt dat zeker. Dit is en blijft namelijk één van de effectiefste marketingkanalen. De opkomst van kinetic design geeft e-mailmarketeers nieuwe creatieve mogelijkheden. Kon je vroeger je boodschap alleen verpakken in een statische e-mail, nu zijn er veel interactieve mogelijkheden om jouw e-mail er uit te laten springen. Twee e-mail voorbeelden van Adidas en Pret Organic Smoothies:


Deel dit artikel


Ook interactie toevoegen aan je digitale uitingen? Wij helpen je graag verder! Bel 038 303 10 50 of laat hier je gegevens achter.

MixCom digital & print creatives, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl