HET PROCES

Zo wordt een online magazine gemaakt


Leesduur: 5 minuten


Wil je een online magazine publiceren? Dit handige stappenplan helpt om tot een optimaal resultaat te komen.

Voorbereiding

1 / Bepaal je doelstelling(en)

Op de vorige pagina hebben we de verschillende doelen besproken. Bepaal nu je doelstelling en maak deze concreet en meetbaar. Zo kun je ook gericht call-to-actions in je publicatie plaatsen. Zonder duidelijke doelstellingen vooraf, kun je achteraf lastig het succes bepalen.

2 / Welke doelgroep wil je aanspreken?

Dit bepaalt wat de inhoud moet zijn, welke tone-of-voice aangehouden wordt en hoe het magazine eruit komt te zien. Daarnaast kun je gericht call-to-actions bepalen die aansluiten bij de behoefte van je doelgroep.

3 / Inhoud en indeling bepalen

Bepaal welke content interessant is voor je doelgroep en aansluit bij de informatiebehoefte. Zo kun je de inhoud gaan samenstellen, bepalen hoe lang de artikelen mogen zijn en deze vervolgens gaan indelen. Probeer bij het bepalen van de indeling naar een goede balans te zoeken, bijvoorbeeld door langere en kortere artikelen af te wisselen. Of kijk hoe je verschillende contenttypen kunt integreren. Zo houd je de aandacht langer vast.

4 / Content ontwikkelen

Nu kun je echt aan de slag met de inhoud. Van het ontwikkelen van teksten tot het maken of verzamelen van beeldmateriaal en andere onderdelen die in de publicatie terugkomen.

Op tijd regelen

We ontkomen er helaas niet aan om ook wat technische zaken aan te stippen, die nodig zijn om een digitale publicatie te kunnen maken. Lees hier waar je bij stil moet staan.

Ontwikkeling

5 / Ontwerp en templates ontwikkelen

Naast het maken van inhoud kan je gaan bedenken hoe het magazine eruit moet komen te zien. Denk aan kleuren, lettertypen en stijlelementen. Uitgangspunt kan ook de bestaande stijl van je merk zijn. Houd er wel rekening mee dat we afhankelijk zijn van de mogelijkheden binnen Foleon.

6 / Publicatie samenstellen

Als de content en de templates gereed zijn, kan het magazine samengesteld gaan worden. De aangeleverde teksten worden in de blokken geplaatst en krijgen stijlen toegekend. Ook de afbeeldingen worden geoptimaliseerd en geplaatst. Zo wordt een pagina onderdeel voor onderdeel opgebouwd. Als alle onderdelen staan, worden ook de interne en externe koppelingen ingesteld.

7 / Optimaliseren responsive weergave

Binnen de editor is de desktopweergave het uitgangspunt om een publicatie op te bouwen. Vervolgens kunnen de weergaven voor tablet en mobiel verder geoptimaliseerd worden. Hierbij kun je denken aan het aanpassen van tekstgroottes of zelfs het niet tonen van bepaalde informatie in een specifieke weergave.

8 / Magazine previewen

Om te testen hoe de publicatie eruit komt te zien, kun je een preview bekijken en zo testen en beoordelen of het naar wens is voordat het daadwerkelijk live staat.

Tips

Aan de slag met het ontwikkelen van een online magazine? We geven je een aantal tips.

Nazorg

9 / Publiceren

Tevreden over de publicatie? Dan kan het magazine live gezet worden. Als alle zaken vooraf goed geregeld zijn (zie ook kader ‘Op tijd regelen’), kan een magazine binnen een uur live staan.

10 / Promotie

Mocht je nog geen teasers hebben geplaatst, dan kun je de publicatie na livegang promoten via diverse kanalen. Denk hierbij aan social media, via een nieuwsbrief of door middel van een link in je e-mailhandtekening. Uiteraard stem je dit af op je doelgroep.

11 / Meten en verbeteren

Na publicatie houdt het in principe niet op. Gebruik de informatie die je uit Analytics kunt halen of feedback die je op andere manieren ontvangt om je publicatie continu te verbeteren. Wissel bijvoorbeeld pagina’s om als je ziet dat een reeks pagina’s goed gelezen wordt en een ander deel minder. Of vervang de minder gelezen pagina’s. Zo haal je het optimale resultaat en leer je meer over het gedrag en de informatiebehoefte van je doelgroep.

Veelgestelde vragen

Een aantal vragen komen regelmatig bij ons terug. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.


Deel dit artikel


Weten hoe je jouw content kunt inzetten voor een digitale publicatie? Wij helpen je graag verder! Bel 038 303 10 50 of laat hier je gegevens achter.

MixCom Design, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl