MARKETINGFUNCTIES

Haal meer uit je communi­catie


Leesduur: 2 minuten


Een online magazine heeft diverse voordelen voor jou als marketeer. Een groot pluspunt is dat het meer marketingfuncties biedt dan traditionele media. Hierdoor kun je waardevolle informatie verzamelen over je doelgroep, hoe ze het medium gebruiken en hun voorkeuren. Hoe zit het met de toegankelijkheid van een online magazine? En wat zijn de tracking-mogelijkheden?


Toegankelijkheid van je magazine

Met de toegankelijkheidheidsfunctie bepaal je de manier waarop lezers toegang krijgen tot de publicatie. Er zijn twee mogelijkheden binnen het basispakket:

Leadgeneratie

Lezers krijgen toegang tot de content door hun gegevens te delen. Dit kan door middel van het invullen van een formulier met bepaalde persoonsgegevens of met een social-login via Facebook of LinkedIn. Je kunt zelf bepalen waar in het proces de bezoeker gegevens achter moet laten. Is dat gelijk bij het openen van de publicatie? Of geeft je eerst wat content en stel je na een aantal pagina’s een poort in?

Vrije toegang

Na publicatie heeft iedereen toegang tot het magazine. Ideaal als je door middel van waardevolle content meer bekendheid voor je bedrijf, merk of product wilt krijgen. Dit is de meest laagdrempelige keuze en stimuleert het verspreiden van de content; ‘gratis’ waardevolle informatie is altijd interessant. Dit wil overigens niet zeggen dat je geen leads kunt genereren. Door bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden aan lezers om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, kun je alsnog gebruikersinformatie verzamelen.


Tracking-mogelijkheden

Volg het gedrag van de lezers en analyseer de gegevens om je publicatie te optimaliseren. Met deze mogelijkheden kan je de activiteiten meten.

Google Analytics

Door een publicatie te koppelen aan Google Analytics, kun je zien hoe het magazine bekeken wordt. Denk aan het aantal bezoekers, de leesduur per pagina en via welk device een bezoeker kijkt. Hiermee krijg je inzicht in het gedrag en kun je een publicatie optimaliseren. Om een Foleon-publicatie aan Google Analytics te koppelen moet er een UA-code ingevoerd worden.

UTM-codes

Je kunt het klikgedrag van de lezer meten door UTM-codes aan de call-to-actions toe te voegen. Hierdoor krijg je binnen Google Analytics ook inzicht in de herkomst van het verkeer.

Remarketing code

Door een remarketing-code in te voegen, kun je bezoekers van de online publicatie opvolgen met een banner-campagne. Zo bereik je heel gericht de doelgroep die al geïnteresseerd is in het onderwerp van je publicatie.


Andere interessante functies

Naast toegankelijkheid en tracking zijn er nog meer interessante mogelijkheden en functies. En de ontwikkeling staat niet stil, de mogelijkheden zullen zich blijven uitbreiden.

Koppelingen CRM

Foleon heeft een integratiemogelijkheid met Zapier, waardoor je een koppeling kunt maken tussen een formulier in de publicatie en andere software, om je workflow te automatiseren. Dit kan bijvoorbeeld met Mailchimp, Hubspot of Spotler, waardoor je onder andere leads automatisch kunt opvolgen.

Social sharing

In een artikel kun je de mogelijkheid instellen om het te delen via social media. Zo kunnen bezoekers interessante content delen met anderen en creëer je extra traffic naar je publicatie. Daarnaast kun je bezoekers ook doorverwijzen naar je eigen socialmedia-kanalen.

Vindbaarheid zoekmachines

Binnen Foleon kun je ervoor kiezen om de vindbaarheid door zoekmachines in of uit te schakelen. Wil je een vrij toegankelijke publicatie en zoveel mogelijk mensen bereiken? Dan kun je de vindbaarheid aanzetten. Past het niet binnen je doelstellingen, dan kun je er ook voor kiezen om dit uit te zetten.


Deel dit artikel


Meer uit je marketing halen met een online magazine? Wij helpen je graag verder! Bel 038 303 10 50 of laat hier je gegevens achter.

MixCom Design, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl