DOELSTELLINGEN

Wat kan je bereiken met een online magazine?


Leesduur: 3 minuten


Op de vorige pagina heb je kunnen lezen wat de voordelen zijn van een digitale publicatie en waarom deze communicatievorm zoveel potentie heeft. Voordat je start met het maken van een online magazine, is het belangrijk om het doel voor ogen te hebben. Dat is je uitgangspunt. Wij onderscheiden de volgende doelen.


01

Verkoop

Laat je producten of diensten op een unieke manier zien en verrijk de inhoud met dynamische onderdelen zoals filmpjes of animaties. Qua inhoud kun je bijvoorbeeld een specifiek thema pakken rondom een product of dienst, daaromheen interessante content ontwikkelen én daarbij je producten op een bijzondere manier uitlichten. Je kunt veel meer sfeer toevoegen en focus aanbrengen dan je op je website kunt. Vanuit het magazine link je weer door naar je webshop om het bestelproces in te gaan of stel je de lezer in staat om in contact te komen. Ook kun je het inzetten als (after)sales tool door na (of tijdens) een afspraak een online magazine te sturen met aanvullende informatie. Zo creëer je gelijk een extra contactmoment en een aanleiding voor een vervolgcontact.


02

Leadgeneratie

Door een waardevolle publicatie te maken met een bepaald onderwerp of thema, kun je een specifieke en voor jou relevante doelgroep bereiken. Voeg een leadgeneratie-formulier in je publicatie toe om contactgegevens te verzamelen. Je kunt zelf bepalen waar de poort komt te staan. Een publicatie kan volledig afgeschermd worden of lezers kunnen hongerig gemaakt worden door ze een aantal pagina’s te geven en daarna alsnog om informatie te vragen om verder te mogen.


Houd rekening met privacywetgeving

Houd bij het vragen van persoonsgegevens rekening met de regelgeving vanuit de privacywet. Geef precies aan wat je met de verzamelde informatie gaat doen en verwijs naar je privacy-statement en/of cookie-instellingen. Je moet mensen ook de gelegenheid geven om hun persoonsinformatie op te vragen of te wissen.


03

Bekendheid

Een online magazine kan ingezet worden als onderdeel wanneer je bouwt aan je merkbekendheid. Je kunt namelijk zowel visueel als inhoudelijk uitpakken én informatie op veel verschillende manieren weergeven. Als je al een adressenbestand hebt, kun je je publicatie op een specifieke doelgroep richten. Daarnaast kun je via een gerichte online campagne de doelgroep in contact laten komen met je magazine. Vanuit een magazine is het mogelijk om door te linken naar andere publicaties of kanalen, zodat je de lezer in de breedte kennis kunt laten maken met jouw (merk)communicatie.


04

Inspiratie

In een online magazine ligt de focus volledig op je content en kun je visueel uitpakken. Daarom is dit middel bij uitstek geschikt om je lezer te inspireren en mee te nemen in de wereld van jouw merk of producten. In een toepassing als product­brochure kun je producten op verschillende manieren tonen en ook toepassingen laten zien. Denk hierbij aan sfeer-, product- en detailbeelden, zowel in foto als in video. Juist in een inspiratie­magazine is het belangrijk dat het beeld­materiaal kwalitatief goed is en in een consequente stijl toegepast wordt.


Combinatie van doelen

Natuurlijk kun je meerdere doelen combineren in een online magazine. Maar door het zo specifiek mogelijk te maken, kun je beter het gewenste resultaat bepalen. Daarnaast helpt het om de tone-of-voice consistent te houden en om de call-to-actions effectief te formuleren.


05

Betrokkenheid

Met een online magazine heb je een mooi middel om mensen op de hoogte en zo betrokken te houden. Je kunt het inzetten als personeels­magazine om betrokkenheid bij het bedrijf te genereren of als klantmagazine om je doelgroep te informeren over ontwikkelingen rondom je bedrijf, merk of product. Qua content kun je hierbij denken aan interviews, uitleg, achtergrond, innovatie en nieuwsupdates. En het mooie is: je kunt dit in verschillende vormen vertellen, bijvoorbeeld door middel van video, infographics, animaties of tekst.


06

Naslagwerk

Dit is het minst commerciële doel, maar wel een interessante toepassing. Je kunt namelijk met een naslagwerk bijdragen aan het service-gevoel, aan de merkbeleving of als onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrentie. Een voordeel van een digitaal naslagwerk is dat het eenvoudig te updaten is én dat je een specifieke omgeving creëert voor je inhoud. Veel van deze informatie wordt vaak op dieperliggende webpagina’s weggestopt, waar je vervolgens een statische PDF kunt downloaden om tot de gewenste informatie te komen. Terwijl een mooi en dynamisch naslagwerk heel relevant kan zijn voor beleving van je doelgroep.


Deel dit artikel


Hulp nodig bij het bepalen van doelen? Wij helpen je graag verder! Bel 038 303 10 50 of laat hier je gegevens achter.

MixCom Design, Branderweg 5a, 8042 PD Zwolle, Tel. 038 - 303 10 50, mixcom.nl